perjantai 11. tammikuuta 2013

Painolastiksi rahtilaivalle

Kun vähän yli neljä vuotta sitten tulin töihin Rauman merimuseoon, en tiennyt sen paremmin merenkulun historiasta kuin nykypäivästäkään kovin paljoa. Olen koulutukseltani historioitsija ja museotyöntekijä, en merimies, enkä opinnoissa tai aiemmissa töissäni tullut juurikaan merenkulkuun perehtyneeksi.

Historian opinnoistani on onneksi ollut ainakin se hyöty, että olen saanut hyvät valmiudet ottaa selvää asioista. Niinpä onnistuin melko nopeasti kartuttamaan tietojani merihistoriasta, ja uskallan nykyään esiintyä jopa asiantuntijana joillain osa-alueilla. Olen esimerkiksi tutustunut sadan vuoden takaisten merimiesten sosiaalihistoriaan, ja osaan kertoa yhtä ja toista heidän elämästään sekä laivoista joilla he purjehtivat.

Elämästä nykyaikaisella rahtilaivalla en sen sijaan tiedä oikeastaan juuri mitään. Pian minulla on kuitenkin ensiluokkainen tilaisuus parantaa tietojani. Pääsen nimittäin parin viikon pituiselle matkalle rahtilaivaan joka kuljettaa - kuulemma - terästä ja kontteja. Reitti on - kuulemma - Torniosta Englannin ja Rotterdamin kautta takaisin Tornioon.

En vielä tiedä sitäkään, minkä näköiseen laivaan pääsen. Olen kuitenkin melko varma, että se näyttää ihan toiselta kuin yllä olevassa kuvassa esiintyvä parkki Toivo. Kuva on Toivolla sata vuotta sitten purjehtineen merimiehen, Onni Bärlingin päiväkirjan sivuilta. Bärlingin päiväkirja kuvineen on  mielestäni yksi Rauman merimuseon kokoelmien helmistä.

Laivalla olen mukana "painolastina", siis sivusta seuraavana matkustajana ja katsojana, en osallistuvana havainnoitsijana - jo oman ja meriliikenteen turvallisuuden takia on parempi etten osallistu laivan töihin. Luultavasti lait ja asetuksetkin sellaisen kieltäisivät. Tarkoitukseni on myös dokumentoida vuoden 2013 merimiesten työtä ja elämää.

Tässä matkassa on minulle monia uusia ja jännittäviä asioita. Tähän astisen elämäni pisin laivamatka on ollut Finnjetillä Helsingistä Travemündeen. Sen tehdessäni olin nelivuotias. Rahtilaivalla en ole ollut koskaan aikaisemmin. Blogiakaan en ole koskaan ennen pitänyt.

Lähtö on ensi torstaina, 17.1.2013. Tässä blogissa koetan kertoa sanoin ja kuvin matkan vaiheista ja tunnelmista.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti